Als wij Erik van der Burgt zien, verschijnt er automatisch een glimlach op onze gezichten. Niet alleen omdat hij ons al vier jaar lang van onze beste kant laat zien op foto’s. Of omdat wij nu de website voor zijn fotografiestudio maken. Maar vooral omdat het altijd gezellig is met Erik in de buurt. En omdat we stiekem best veel overeenkomsten hebben.
Interview met Erik van der Burgt – VRBLD photofilm & Studio IKOON
Tekst: Inge Fransen | Fotografie: VRBLD photofilm

Een goede kop
Of een model een goede kop heeft of niet, daar laten wij ons niet over uit. En Erik ook niet. Maar dat hoeft ook niet. Want Erik krijgt het voor elkaar om elk model op zijn mooist vast te leggen. “Als ik ergens binnenkom, ben ik bezig met hoe iemand overkomt en wat hij of zij uitstraalt. Je wilt iemand zo realistisch mogelijk vastleggen. Niet alleen omdat de foto én de persoon dan mooier wordt, maar zodat de kijker ook geïnformeerd is als hij de foto ziet.”
Een goede kop, een pakkend logo waar iedereen je aan herkent. Potentiële klanten weten meteen wat voor vlees ze in de kuip hebben bij het zien van jouw logo. Wij zijn niet per se bezig met hoe jij overkomt, maar wel met jouw verhaal en waar het bedrijf voor staat. Dat laten wij dan weer zo goed mogelijk zien aan de kijker.
“Het logo dat De Buren voor onze Studio IKOON maakte, keurden we binnen vijf minuten goed. Dat vind ik uitzonderlijk.”
– Erik van der Burgt
Compositie
“Zodra ik weet wat voor persoon er tegenover me zit, zoek ik de juiste locatie. Dat kan gewoon het kantoor of het bedrijfspand zijn. Een erg expressief model komt mogelijk weer beter tot zijn recht in een fotostudio. Op basis van het beeld dat ik van iemand heb, regel ik de belichting en ga ik eigenlijk de persoon regisseren. De compositie is daarbij van groot belang en zegt veel over hoe iemand op de foto staat. Daar speel ik graag mee.”
Compositie of uitstraling brengen wij terug in de huisstijl. Zodra wij weten wat jouw core business is en hoe jij het bedrijf in drie woorden omschrijft, zoeken wij de juiste stijl. Soms is dat strak en modern, of juist kleurrijk en speels met veel elementen en beweging. Jouw huisstijl zegt alles over je bedrijf en is een visitekaartje, soms letterlijk.

Inzoomen
“Als fotograaf ken ik de waarde van beeld. Nog voordat jij één letter op een website leest, heb jij al een mening gevormd. Omdat het beeld wat met je doet. Portretten van medewerkers op de website laten je een gezicht zien bij de persoon die belt. En een foto van het pand of kantoor toont direct de sfeer. De foto’s in de communicatie zijn dus heel bepalend voor hoe potentiële klanten jou zien.”
Dat beeld enorm krachtig kan zijn, daarover zijn wij het helemaal eens met Erik. Een website, flyer of brochure moet de juiste boodschap brengen voordat er een letter op gedrukt staat. De sfeer van het bedrijf pakken wij in goed design, zoals Erik dat doet in zijn foto’s. Eigenlijk kunnen we dus wel stellen dat wij elkaar perfect aanvullen.