Als wij Loïs de Jong in twee woorden moeten samenvatten, laat het dan die uit de titel zijn. “Mijn Franse achtergrond typeert mij. Ik heb altijd een sterke hang gehad naar Frankrijk, mijn moeders kant van de familie en de Franse natuur. Tussen de bergen rennen en op eigen kracht door het gebied klimmen en wandelen; ik deed er niets liever. Daar kreeg ik creatieve ideeën van en kon ik mijn avontuurlijkheid kwijt. Nu zoek ik die bergen op in mijn werk en daag mezelf daar altijd in uit.”
Interview met Loïs de Jong – Idee-alisten & Magma Media
Tekst: Inge Fransen | Fotografie: Magma Media
Creatief leger
“Omdat ik altijd met mijn hoofd bij verschillende projecten zit, is het fijn om een leger aan creatievelingen om me heen te hebben die mijn hersenspinsels omzetten in iets tastbaars. Ontwerp van de Buren is sinds drie jaar onderdeel van de vaste basis van dat leger. Het begon met een logo voor NextGen 013. Inmiddels spreken we dezelfde taal, kennen we elkaars werkwijze en durven we kritisch op elkaar te zijn. Daardoor schieten ze altijd direct in de roos.”
Het avontuur zoeken
“Creativiteit en avontuur liggen om de hoek. Door af en toe eens een ongewoon besluit te nemen, daag ik mezelf en anderen graag uit. Een simpel voorbeeld van vorig jaar zomer: ik wilde een andere stad voelen en wat inspiratie opdoen voor m’n werk. Ik ging daarom met de trein naar Den Bosch. Die stad ziet er anders uit dan Tilburg. Dat was al prettig. Maar ik had nog niet de inspiratie die ik nodig had. Daarom daagde ik mezelf uit: de terugweg naar Tilburg deed ik te voet. Tijdens een hittegolf. Op sandalen. Met een tas vol boeken en een laptop.
“Net buiten de comfortzone, that’s where the magic happens”
– Loïs de Jong
Was het vermoeiend? Jazeker! Maar daar zit juist de uitdaging in. Want ik zeg altijd: ‘net buiten de comfortzone, that’s where the magic happens’. Je dwingt jezelf creatief te zijn. Het was best afzien op die sandalen. Maar een beetje zonnebrand erin om blaren te voorkomen deed wonderen. En afkoelen onderweg deed ik door onder een geparkeerde vrachtwagen te gaan lunchen. Ik heb daar zelfs ook even een tukkie gedaan. Best funky allemaal, maar wel heel leuk en uitdagend. Ik kan het iedereen aanraden: neem eens bewust wat verkeerde afslagen. Zoek het avontuur om de hoek. Je hoeft daarvoor niet naar de bergen in Zuid-Frankrijk.”
Loïs zet samen met zijn collega Jesse de Doelderonder de naam Idee-alisten maatschappelijke projecten op in Tilburg. “Wij zien onszelf als vindingrijke aanjagers en zoeken naar de onverwachte dingen, het avontuur dat om elke hoek schuilt als je er maar naar wil kijken. Ik wil niches ontsluiten voor de massa, iets in beweging zetten zodat de ander ook in beweging blijft.”
Stadsmakers013
Twee keer per jaar organiseert Loïs in samenwerking met Jongerenwerk R-Newt pitchnights. Jongeren pitchen hier hun ideeën om Tilburg beter, mooier of schoner te maken. Degene met de beste pitch krijgt een kickstart-voucher om het idee te realiseren.
Nextgen013
Via dit platform van Jongerenwerk R-Newt krijgt de volgende generatie Tilburgse ondernemers een duwtje in de rug. Bedrijven in de dop krijgen advies en een sparringpartner.
Tilburg Fietst voor Tilburg
Een aantal jaar terug wilde Tilburg inwoners stimuleren om vaker de fiets te pakken. Een onderdeel van dat project is Tilburg Fietst voor Tilburg. Inwoners verzamelen hun gefietste kilometers in een app, waarin deze bij elkaar worden opgeteld. Loïs heeft hier een creatief sociaal concept aan gekoppeld in opdracht van de gemeente. Na een aantal bereikte kilometers volgt een beloning aan een goed, lokaal doel. Goed voor jezelf, goed voor de stad.
WIJ West
Een pand in deze wijk wordt volledig omgetoverd tot de broedplaats voor Tilburg West. Denk aan een ruilwinkel, sportruimte, flexruimte en een gezamenlijke tuin. Jongeren uit de wijk verven de muren. Taallessen worden in de ruimtes gegeven. En de basisschoolkinderen die naast het pand les krijgen, kunnen er ontbijten.