Skip to main content
Interview

Plant een zaadje voor de beste groenten én speelse uitingen

Weet jij al wat je over acht jaar gaat eten en wat je jouw gezin over twintig jaar met kerst voorschotelt? Nee? Hazera wel. Zij ontwikkelen groentezaden waarmee onze groenten zoals tomaten, kool, wortels en uien steeds beter worden. En wij ontwikkelen voor hen passende flyers, brochures, kalenders en nog veel meer.
Interview met Ineke Christiaens & Caroline Schonck – Hazera

Tekst: Inge Fransen  |  Fotografie: Hazera

Hazera interview met Ineke Christiaens & Caroline Schonck

Wat Hazera doet

Hazera veredelt dus groentezaden. Maar, wat betekent dat eigenlijk? Ineke: “Dat houdt in dat we steeds nieuwe zaden ontwikkelen om groenten nog beter te maken. Die zaden verkopen we vervolgens aan telers, zodat de beste groenten in onze supermarkt liggen.” “Die nieuwe, verbeterde zaden maken we door rassen te kruisen. De ene tomaat heeft bijvoorbeeld ziekteresistentie en de ander een goede opbrengst. Die twee kruisen we op natuurlijke wijze. Zo ontstaat een nieuw ras tomaten.” Maar, daar is wel wat geduld voor nodig. En een bril die in de toekomst kan kijken. Want Hazera bedenkt dus wat voor tomaten we over acht jaar willen en welke kool wij over twintig jaar geserveerd krijgen.

“Wanneer onze briefing niet erg uitgebreid is, raakt De Buren alsnog de juiste snaar en blijven ze ons verrassen met hun creativiteit.”

– Caroline Schonck

Wat De Buren voor Hazera doet

Sinds 2018 is Hazera onze trouwe klant. Alhoewel Caroline ons liever ‘een verlengstuk van onze marketingafdeling’ noemt. “Via een oud-collega kwam ik bij Karel terecht. Hoe het destijds precies ging, weet ik niet meer. Maar ik weet wel dat we binnen no-time overtuigd waren van De Buren’s kunnen.” Vanaf dat moment is er geen vraag die ze niet bij ons neerleggen. “Ik begin mijn mails vaak met ‘sorry’ omdat ik weer iets bij ze over de schutting gooi. Kalenders, kerstkaarten, brochures, advertenties en ook een campagne voor HR om thuiswerken wat gezonder te maken. Ze maken echt alles voor ons. Zelfs als wij niet goed kunnen uitleggen wat wij willen, maken ze precies datgene waar we naar op zoek zijn”, aldus Ineke.

Hazera interview met Ineke Christiaens & Caroline Schonck

“Zelfs als wij niet goed kunnen uitleggen wat wij willen, maken ze precies datgene waar we naar op zoek zijn.”

– Ineke Christiaens

Geen vraag te gek

Hazera opereert op grote schaal internationaal. Ook daar is marketingmateriaal voor nodig. Russische flyers. Franse brochures. Niets is te gek. Caroline: “Voor de familie en collega’s van een onlangs overleden Israëlische collega wilden we een boek maken. Daar wilden we persoonlijke Hebreeuwse teksten in verwerken. Voor ons was dat een flinke uitdaging waar we de hulp van De Buren bij inschakelden. Zij grepen de opdracht met beide handen aan.” Dat creativiteit twee kanten op werkt, bewijzen Ineke en Caroline met hun alternatief voor de jaarlijkse open dagen van Hazera. “Normaal komen telers uit de hele wereld naar onze groenten kijken en ze natuurlijk proeven. Dat kan nu niet, maar daar lieten wij het niet bij zitten”, vertelt Ineke. Het marketingduo bouwde een platform met video’s van alle gewassen. Bezoekers konden dankzij 360-gradenfoto’s over de velden banjeren. Externe sprekers deden er hun verhaal. En bezoekers konden zelfs meetings met experts inplannen. Wij maakten het veldboek voor deze open dagen, maar ook animaties met sportende ‘Power Veggies’. Caroline: “Dit is niet alleen een manier om nu door te gaan, maar ook een manier om te laten zien dat we verrassend en creatief zijn. Als wij dat niet doen, doet niemand het.”

Bekijk de projecten die we met Hazera hebben ontwikkeld.

Naar de projecten