Stel je voor, je bent net je eigen bedrijf gestart. Buiten je familie- en vriendenkring weet verder nog niemand van je bestaan af. Je wil graag gezien worden en in één opslag herkend worden door je doelgroep. Daar hoort een sterke huisstijl bij, maar wat zijn de kenmerken van een goede huisstijl?

Wat is een huisstijl?
Vaak wordt gedacht dat je er met een logo al bent, maar een huisstijl is meer dan simpelweg overal je logo opplakken. Met een logo alleen kun je namelijk niets communiceren. Wie je bedrijf is, wat je bedrijf doet en wat je bedrijf wil is je bedrijfsidentiteit. Kortom, de afspiegeling van je bedrijf. Je huisstijl is daar onderdeel van en een middel om je identiteit te versterken. Het is een visuele presentatie van je bedrijf die voor je omgeving voor herkenbaarheid zorgt.
Neem nu jezelf als voorbeeld: wanneer je rode skinny jeans draagt met daarop een paarse trui en daaronder groene pumps heb je een andere uitstraling dan wanneer je een spijkerbroek, zwart t-shirt en witte sneakers draagt. Je kleding draagt bij aan wie je bent en wat je wil uitstralen. Het draagt bij aan je identiteit. In dit verhaal zou je de kleding kunnen zien als een huisstijl. De persoon is in dit geval het bedrijf.
Een huisstijl is meer dan alleen een logo
Binnen de huisstijl van het bedrijf dragen visuele elementen – zoals typografie, kleurgebruik, vormen, patronen, fotografie en illustraties – en niet-visuele elementen – zoals taalgebruik, gedrag, manier van communiceren en de onderliggende boodschap – bij aan de identiteit van een bedrijf. De elementen kunnen worden afgeleid van je logo en hiermee kun je vervolgens andere uitingen maken zoals visitekaartjes, brochures, leaflets, briefpapier, een website, flyers, social media posts en animaties. Dit zijn de uitingen waarmee je kunt communiceren naar de buitenwereld.
Vijf kenmerken van een goede huisstijl
Maar wat zorgt er nu voor dat deze elementen samen een krachtige huisstijl vormen? Een goede huisstijl zorgt voor samenhang en straalt daarmee ook professionaliteit uit. Je bent nooit de enige die een bepaald product of bepaalde dienst aanbiedt, maar je wil wel dat mensen voor jouw bedrijf kiezen en niet voor een ander.
1. Imago
Een sterke huisstijl is een afspiegeling van je bedrijf en straalt precies uit wie je bent, wat je doet en wat je wil. Kortom, what you see is what you get (In de link draait Tina de boel even om).
2. Consistentie
Buiten dat je huisstijl je imago naar buiten brengt, doet een goede huisstijl dat op een eenduidige manier. Alle visuele vertalingen passen bij de huisstijl en deze wordt goed bewaakt.
3. Aantrekkingskracht
Een goede huisstijl draagt bij aan de zichtbaarheid van je bedrijf, trekt daarmee mensen aan en levert klanten op.
4. Onderscheidend
Een sterke huisstijl maakt jouw bedrijf anders dan de rest. Je wil laten zien dat je niet zo bent als andere bedrijven die hetzelfde doen. Dit kenmerk is nauw verbonden met de aantrekkingskracht van je huisstijl.
5. Functioneel
Een goede huisstijl is ten alle tijden inzetbaar en goed toe te passen. Wat je ook naar buiten wil brengen, alles is mogelijk binnen een goede huisstijl.