Skip to main content
Tips van de Buren

Recruitment marketing: tools voor een succesvolle campagne

By 22 februari 2022maart 8th, 2022No Comments
Recruitment Marketing
De arbeidsmarkt is krap. In steeds meer sectoren hebben werkgevers last van personeelstekorten. Kandidaten gedragen zich steeds meer als consumenten: voordat ze solliciteren, willen ze meer weten over de organisatie, zoals de cultuur, missie, waarden en ook het imago. Zo proberen ze een betere beslissing te maken of je organisatie bij hen past.

Waar je een tijdje geleden nog een standaard advertentie in de krant plaatste of een lange vacaturetekst op je website typte, pakken organisaties het nu groter aan. Steeds meer bedrijven geloven in recruitment marketing en bouwen actief aan een groep van ambassadeurs. Hieronder vertellen we wat recruitment marketing is en hoe je het inzet voor de werving van nieuwe kandidaten.

Wat is recruitment marketing?

Recruitment marketing bevat alle tools die je inzet om je als werkgever te promoten, zodat je talent vindt, aantrekt en overtuigt om te solliciteren. Door zo vaak mogelijk breed naar buiten te brengen waar je als organisatie voor staat, maak je jezelf gewild bij potentiële kandidaten. Het lijkt op veel vlakken op de marketing die je waarschijnlijk al voor je organisatie inzet, waar je als consument mee te maken krijgt. Dat komt onder andere door de inzet van dezelfde uitingen als social media, content marketing en (digitale) advertenties.

Recruitment marketing is vooral een aanvulling op de middelen die je al inzet als je een vacature plaatst. Het wordt namelijk niet gebruikt om een specifieke vacature te vervullen, maar om te bouwen aan het imago van jouw als werkgever en de zichtbaarheid van de organisatie. Zo worden op de langere termijn talentvolle kandidaten aangetrokken om een open sollicitatie te doen.

Het doel van je wervingscampagne

Het doel van recruitment marketing is vooral om goede kandidaten te vinden en deze aan te trekken. De traditionele manier van personeelswerving voldoet niet altijd. Dat komt omdat de kandidaat tegenwoordig zelf werkgevers ontdekt in een online speurtocht. De kandidaat zoekt meer informatie over je organisatie, dus hij of zij bekijkt social media, leest reviews en bezoekt de website. Wat ze vinden van de visie, missie en cultuur van de organisatie beïnvloedt hun keuze om wel of niet bij je te solliciteren.

Creatieve recruitment campagne

De basis is dus een sterke identiteit en het creëren van een plek waar mensen graag willen werken. De volgende stap is dit bekendmaken aan de buitenwereld. Kijk daarom verder dan de vacaturesites. Die heb je ook nodig, maar als je een streepje voor wil hebben, kun je stof laten opwaaien met een creatief idee of afwijkende campagne. Denk vooral aan creatieve campagnes die veel publiciteit opleveren en laten zien waar je bedrijf voor staat.

Een geslaagde actie kan meer voordeel opleveren dan alleen het aantrekken van nieuwe medewerkers. Het zegt namelijk veel over je organisatie. Als je een actie hebt gelanceerd die viral gaat, raakt dat ook de marketing van je bedrijf. Zorg vooral dat de boodschap relevant is en de juiste emotie opwekt. Maak mensen aan het lachen met een grappige belettering of breng mensen in ontroering met een billboard voor een geslaagde campagne.

Tools voor je campagne

USP’s

Wil je talent aantrekken, motiveren én behouden? Zorg dan eerst dat je aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden hebt. Een recruitment campagne opzetten is leuk, maar je moet natuurlijk ook wat te bieden hebben. Kijk vooral naar secundaire arbeidsvoorwaarden, daarmee maak je het verschil. Ga in gesprek met de huidige medewerkers binnen je bedrijf om uit te zoeken wat zij waarderen.

Branding

Het is belangrijk om een beleving te creëren voor de consument rondom je product of dienst. Laat je niet voldoende van je horen en doet je concurrent dat wél? Dan trekt die laatste automatisch alle aandacht en daarmee het publiek naar zich toe. Dit is niet anders in de recruitment wereld. Kandidaten gaan af op het imago van je organisatie en de emotionele waarde die je merk heeft. Ga dus aan de slag met je merkbeleving, als je dat nog niet doet.

Video

Een pakkende video is het halve werk! Denk dan niet aan de standaard video waarin een medewerker vertelt over de werkzaamheden en doorgroeimogelijkheden maar bijvoorbeeld aan een verhaal, serie of quiz waarin je huidige medewerkers de hoofdrol spelen.

Landingspagina

Een landingspagina is een pagina op je website met een korte URL of een complete ‘werken bij’-website van je organisatie waar je de kandidaten naar toe wil krijgen. Je kunt de inhoud van de pagina volledig richten op je belangrijkste doel: het werven van kandidaten. Zorg daarom voor zo weinig mogelijk afleiding van die actie. Een goed streven is dat minimaal 60% van de tekst op de pagina gaat over de voordelen om bij jou als werkgever aan de slag te gaan. Laat huidige tevreden medewerkers aan het woord en zorg vooral dat bezoekers makkelijk kunnen solliciteren.

Social media

De algoritmes van social media zijn tegenwoordig vooral op zoek naar storytelling, relevantie en waardevolle informatie. Door je hierop te richten kom jij als organisatie onder de aandacht van jouw doelgroep. Plaats dus niet alleen je vacature, maar vertel als organisatie je verhaal. Waarom bestaat jouw organisatie, wat zijn de doelen en wat wil je als bedrijf bereiken?

Jouw medewerkers als ambassadeurs

Meer dan 50% van de nieuwe medewerkers komt via-via binnen. Dus het is goed om je huidige medewerkers actief te betrekken bij het aantrekken van nieuwe kandidaten. Je kan ze bijvoorbeeld belonen voor het aandragen nieuwe collega’s. Daarnaast kunnen wij je helpen met het opzetten van een interne campagne zodat het meer gaat leven onder je medewerkers. Zo ontdekken zij dat het leuk is om nieuwe collega’s te werven en gaan ze enthousiast voor je aan de slag.

Evenementen

Evenementen zoals festivals, beurzen en symposia lenen zich perfect voor je recruitment campagne. Je kunt hier flyers, banners en hele promotieteams voor je campagne inschakelen.

Stappenplan recruitment marketing

1

Naamsbekendheid

Jouw eerste boodschap is gefocust op naamsbekendheid en merkvertrouwen. Vergeet de conversies even en werk volledig aan je naamsbekendheid. Jouw advertentie of actie moet de doelgroep een positief gevoel geven. Deze campagne draai je bijvoorbeeld 2 maanden en iedereen die interesse toont, loods je door naar de volgende fase.
2

Overweging om bij jou te werken

Deze tweede fase draait om iedereen die interesse heeft getoond. Het wordt ook wel een 'retargeting campagne' genoemd. Bij deze nieuwe campagne draait het vooral om verbeelding: je kiest je boodschap bewust, zodat je doelgroep zich onbewust al voorstelt hoe werken bij jouw bedrijf zou zijn. Je neemt de drempel weg die ze normaal gesproken hebben om de baanmogelijkheden bij jouw bedrijf te onderzoeken.
3

Nieuwe collega’s verwelkomen

Iedereen die nog niet gesolliciteerd heeft, neem je mee in deze fase. Nu is het tijd om daadwerkelijk het juiste talent binnen te halen. Per doelgroep stel je een gerichte vacaturetekst op, waarbij je focust op taalgebruik, schaarste (laatste kans, plekken), tone of voice en beeldmateriaal dat past bij je doelgroep.

Zet jezelf op de kaart als werkgever

Bij De Buren denken we creatief mee voor jouw wervingscampagne. We wisselen creatieve visualisaties af met scherpe teksten. Met de hulp van verschillende uitingen gaan we samen met jou op zoek naar de juiste kandidaten.

Meer over ons