In vijf jaar tijd is er een hoop veranderd bij Natec, groothandel in solarproducten. Het bedrijf had destijds een handjevol medewerkers. Vijf jaar later zijn dit er ruim 50, is het bedrijf vijf keer verhuisd naar een groter magazijn en zet Natec de eerste stappen op de Europese markt. Wat al die tijd hetzelfde bleef: de huisstijl die wij voor hen maakten en van tijd tot tijd van een update voorzagen.
Interview met Loes Janssen & Joris Maas van Natec Sunergy
Tekst: Inge Fransen | Fotografie: Beeldbank Natec

Van België naar Nederland
Dat Natec wel tegen een stootje kan, bewijst de geschiedenis van het bedrijf. Operational manager Loes Janssen: “We zijn ooit in België gestart vanwege de gunstige subsidies. Van de ene op de andere dag werd die kraan dichtgedraaid. Op dat moment hadden we net een kleine start in Nederland gemaakt. Daar richtten we ons volledig op de handel en vonden we de ruimte om te groeien als bedrijf.”
De Buren verhuisde mee
Door de focus te leggen op de handel kon Natec in korte tijd flink groeien en een naam opbouwen. Wij hielpen ze daarbij met onze ontwerpskills. Loes: “Zij maakten de huisstijl waar we nu nog steeds op varen. De basis voor die stijl is altijd zorgvuldig bewaard gebleven. De Buren zijn de externe bewakers van wat we doen en hoe we het ooit bedacht hebben.”
Dezelfde drijfveren, maar dan groter
Ondanks de enorme groei, bleef het bedrijf altijd dicht bij de kernwaarden die het fundament van de organisatie vormen. “De drijfveren en motivatie van het kleine team zie je nog steeds terug. Aanpakken en gasgeven zit in onze aard. We zetten allemaal net een stapje extra, maar zoeken samen ook op tijd ontspanning. Die sfeer draagt bij aan onze groei en het resultaat dat we elke dag neerzetten.”
Groter en nieuwer
Jong, fris en professioneel; dat vat Natec het beste samen. Constructief kritisch. Waarden die wij ook hoog in het vaandel hebben staan. Misschien dat we daarom met elkaar meegroeien en we de huisstijl mee-ontwikkelen met het bedrijf. Loes: “Waar wij ontwikkelen, doet onze huisstijl dat ook. De basis blijft hetzelfde, maar De Buren geeft het soms een update. En wanneer wij door groei nieuwe producten nodig hebben, zoals meertalig marketingmateriaal, maken ze dat voor ons. Keer op keer verbazen ze ons weer met het resultaat. Het is niet voor niets dat ze al zo lang bij ons zijn.”
Twijfels wegnemen
Zo’n twee jaar geleden maakte Joris Maas zijn intrede bij Natec als marketingspecialist. “Ik had zelf een webbureau en was aanvankelijk sceptisch over een externe partij voor design. Ik leerde in mijn vorige werk genoeg grafisch ontwerpers kennen, maar De Buren onderscheidt zich. Ze zijn altijd in staat om snel te schakelen en te leveren wat wij vragen. Ze begrijpen onze vraag en schieten altijd raak.”
Aan een half woord genoeg
Joris: “De Buren kent ons bedrijf. We hoeven ze nooit iets twee keer te vragen want ze weten waar we naar op zoek zijn. Inmiddels hebben ze al tal van projecten voor ons gemaakt. De website, klantportalen, brochures en flyers. Ik weet ook dat we voor alles bij hen terecht kunnen, van bierviltjes tot een roll-up banner.”

“Ieder jaar bewijzen ze weer wat ze in hun mars hebben met hun eindejaarscadeaus. Zo kregen we ooit een virtuele adoptiekip en at het hele kantoor eieren als lunch. Het feit dat ze deze creatieve ideeën hebben, geeft mij vertrouwen dat de koek nooit op is bij hen.”
– Loes Janssen
Next stop: Europa
Natec staat nooit stil en groeit nog altijd hard. De Nederlandse markt van zonnepanelen en toebehoren is inmiddels veroverd. Het volgende doel is Europa. Loes: “Sinds 2020 verkennen we de Europese markt. De eerste buitenlandse verkoopkantoren zijn inmiddels operationeel en daarmee zijn de eerste stappen gezet.” Joris: “Als je het mij vraagt, hebben we al meer dan alleen de eerste stappen gezet. Drie jaar geleden waren we nummer tien in Nederland in onze branche. Inmiddels staan we op nummer één. In Europa willen we in 2023 bij de top vijf horen, en we zijn al aardig op weg.”
All aboard, ook De Buren
Waar Natec gaat, gaan wij mee. “We zijn inmiddels al bijna vier keer een andere, grotere organisatie geworden. Zij blijven aanvoelen wat nodig is en passen onze huisstijl daarop aan. Met deze nieuwe groei verwachten wij niets anders”, aldus Loes. Joris: “Op internationaal gebied hebben we ook weer marketingmaterialen nodig. Hopelijk houdt De Buren daar hun agenda vast voor vrij.”